Branża gier nieustannie się rozwija. Nie straszne jej żadne kryzysy. Gamedev jest bardzo zróżnicowany zwłaszcza pod względem wielkości firm, które produkują gry. Są giganty i są pojedyncze osoby, które stwierdziły, że chcą zrobić grę. Jeśli zastanawiasz się nad pracą w tej branży, ten artykuł jest dla ciebie! Kto może tworzyć gry?

Każdy może zostać game developerem!

Dlatego właśnie uwielbiam tą branżę – właściwie każdy znajdzie tam swoje miejsce. Wiadomo, że najlepiej poradzą sobie programiści, ale oni radzą sobie świetnie w każdej branży ;P. Musimy pamiętać, że jest to branża kreatywna, a nad grami pracują zarówno małe zespoły, jak i te większe. Im większy zespół tym większy poziom specjalizacji. W małych zespołach grafik jest od wszystkiego, w większych jest podział na concept artystów, grafików którzy tworzą assety do gry, UX designerów, itd. Ale czy nie będąc grafikiem lub programistą możesz pracować przy produkcji gier? Oczywiście, że tak! Oto kilka takich zawodów:

Game Designer

Na pewno zawodem, który nie wymaga konkretnych twardych umiejętności – a jest filarem każdej gry – jest game designer. Wymyśla fabułę gry i co się w niej dzieje. Są również game designerzy specjalizujący się w projektowaniu leveli, czy światów. Ustalają, jakie mechaniki występują w grze, współpracują pod tym kątem z programistami i grafikami. Tworzą prototypy gry (np. na kartce, bo czemu nie) i sprawdzają, czy dany pomysł ma sens. Game designer powinien dużo grać, mieć dobrą wyobraźnię i wiedzieć, jak powstają gry, jakie są jej składowe. 

Może ci się spodobać: Feedback rozwija – poprawki w grafikach gry Crazy Shepard

Project Manager

Jest to funkcja, która polega na kontrolowaniu czy wszystko idzie zgodnie z planem. Sprawdzaniu na jakim etapie jest realizacja projektu, co zostało już zrobione, a co nie. Odpowiada za kontakt z freelancerami: ich zatrudnianie, podsyłanie projektów do realizacji, rozliczanie się z nimi. Jeśli chcesz pracować, jako PM wystarczy, że będziesz mieć doświadczenie kierownicze lub przy nadzorowaniu pracy innych. Z tego co się orientuje jest to bardzo poszukiwana funkcja (sama dostałam kilka ofert na to stanowisko ze względu na moje doświadczenie w prowadzeniu działalności).

Marketingowiec

Mając doświadczenie w agencji reklamowej, jako człowiek od marketingu, również znajdziesz pracę dla siebie w gamedevie. Na rynku gier jest ogromna konkurencja, przez to trzeba intensywnie reklamować produkt, aby ktoś w ogóle to zauważył. Tak, więc jeśli masz doświadczenie przy prowadzeniu kont oraz kampanii reklamowych na social media, aktualizowaniu firmowej strony www, kontakcie z mediami, tworzeniu strategii marketingowej – drzwi do gamedevu stoją przed tobą otworem!

Może ci się spodobać: Gdzie założyć portfolio i co w nim zawrzeć

Tester gier

Ważnym etapem produkcji gry jest jej testowanie. Doświadczeni bardziej lub mniej testerzy, są bardzo cenieni. Najważniejsze jest to, abyś grał w gry. Praca polega na tym, aby przechodzić dany poziom lub mniejszy fragment gry, tak dużo razy, żeby wykonać każdy możliwy ruch. Kiedy wystąpi jakiś błąd trzeba go opisać w raporcie, dokładnie określając kiedy coś się wykrzaczyło i w jaki sposób. Czasem od testerów wymagana jest podstawowa umiejętność kodowania. Trzeba jednak tutaj uważać, u kogo chcemy się zatrudnić, ponieważ krążą pogłoski, że często zdarza się, że testerzy muszą zostawać po godzinach, nawet codziennie, a często nie są one płatne. Sprawdź więc opinie o pracodawcy zanim podpiszesz umowę.

Sound Designer

I na koniec zostawiłam sobie działkę, o której nie mam bladego pojęcia, czyli przygotowanie dźwięków i muzyki do gry. Mali twórcy gier korzystają ze stockowych paczek z dźwiękami. Więksi wyjadacze potrzebują osób, które skomponują muzykę, która upłynni rozgrywkę graczowi.

A ty? Znalazłeś coś dla siebie?

Mam nadzieję, że ten artykuł troszkę przybliżył wam to, jak wygląda branża. Choć jest to opis bardzo pobieżny, sądzę, że nakreślił wam, jak to wszystko wygląda. A jeśli zastanawialiście się czy znajdziecie tutaj swoje miejsce, mam dla was dobrą wiadomość – zapewne tak 😀

Reklamy