Ostatnio dostałam wiadomość od czytelnika mojego bloga, z prośbą o napisanie posta o tym jak zaprojektować plakat. Co prawda nie uważam się za eksperta, ale chętnie podzielę się swoją wiedzą na ten temat! Osobiście trzymam się plakatu komercyjnego, a nie artystycznego, dlatego dzisiaj o nim 🙂

Poradnik, jak zaprojektować pierwszy plakat reklamowy 01.png

Co jest najważniejsze

Głównym problemem, z którym stykają się graficy podczas projektowania plakatu jest konieczność zwrócenia uwagi przechodnia i przekazanie mu w prosty, zwięzły sposób komunikatu. Prawda, że nic nowego? Podczas projektowania plakatu, staram się myśleć o tym, że będzie wisiał pomiędzy afiszami konkurencji. Pomyślcie w jakich miejscach wiszą plakaty w waszej miejscowości? Zazwyczaj na słupie ogłoszeniowym czy na przystanku, naklejone jeden na drugi. Tutaj naprawdę trzeba powalczyć o uwagę przechodnia!

Zobacz również: Jak dobrać czcionki do projektu?

Poradnik, jak zaprojektować pierwszy plakat reklamowy 02.png

Zalety plakatu

Na pewno zaletą plakatu jest to, że można go produkować w różnych kolorach i kształtach, co daje większe pole do popisu. Choć rzeczywistość pokazuje, że zazwyczaj dostajemy zlecenie na zwykły plakat A2. Jednak najważniejszą zaletą plakatu jest to, że odbiorca plakatu przechodzi obok niego przez wiele dni. Dzięki temu ma czas przeczytać treść plakatu. Zdecydowanym atutem jest również możliwość wykupienia nośników zlokalizowanych tam gdzie nasza grupa odbiorców lub w miejscach, gdzie przewija się dużo ludzi – np. na przystankach.

Poradnik, jak zaprojektować pierwszy plakat reklamowy 03.png

Wady plakatu

Sporą wadą tego medium jest to, że nie jest trwałe. Warunki atmosferyczne czy też ludzie, mogą szybko zniszczyć nasz plakat. W dodatku trzeba brać pod uwagę, że rozwieszanie plakatów zajmuje czas. Dlatego należy planować akcję promocyjną z dużym wyprzedzeniem, biorąc pod uwagę czas zaprojektowania plakatu, druk oraz plakatowanie. Na pewno za pomocą plakatu nie dotrzemy do ogólnokrajowej grupy docelowej.

Zobacz także: Jak powstaje logo – mój proces twórczy w 5 krokach

Poradnik, jak zaprojektować pierwszy plakat reklamowy 04.png

Najważniejsze zasady

  1. Jak wspominałam na początku, plakat powinien przykuwać wzrok, wyróżniać się spośród innych, otaczających plakatów. Oprócz tego powinien przekazywać komunikat w sposób efektywny – zrozumiały dla grupy docelowej. Przechodzeń ma tylko kilka sekund, aby w ogóle zauważyć nasz plakat!
  2. Z doświadczenia wiem, że plakat powinien być prosty. Dzięki temu wyróżnimy się spośród pstrokatych afiszy konkurencji. Prosta forma pozwoli przekazać łatwy do zrozumienia komunikat.
  3. Hasło nie powinno zawierać więcej niż 7-8 słów! Czcionka powinna być tak czytelna, jak to tylko możliwe. Użycie tłustej, wyraźnej, bezszeryfowej czcionki poprawi czytelność hasła i reszty tekstu na plakacie.
  4. Mniej znaczy więcej! Usuń elementy w projekcie, które nie mają dużego znaczenia. Zaburzają one odbiór tego co najważniejsze. Pamiętaj, aby skupić się na wypukleniu najważniejszej rzeczy (jednej), a resztę stonować.
  5. Pamiętaj, aby trzymać się brandingu firmy, dla której projektujesz. Widz musi od razu wiedzieć, że jest to reklama tej marki! Poza tym istnieje zasada spójności marki, którą powinniśmy stosować we wszystkich projektach, które wykonujemy 🙂

Zobacz także: Poradnik, jak szukać pracy jako grafik cz.1: przed złożeniem aplikacji

A ty co uważasz za najważniejszą zasadę projektowania plakatu?

Napisz w komentarzu tutaj lub na moim fanpage pod postem 🙂

Reklamy