Bardzo często spotykam się z opinią, że moje umiejętności, tudzież innych artystów, są wynikiem talentu. Nie ważne, że poświęciłam temu bardzo dużo czasu i pieniędzy (nie jest to tanie „hobby”), ludzie postronni zawsze sprowadzają wszystko do tego, że ktoś posiada talent lub nie. W sumie to nie potrafię stwierdzić czy ten talent mam. Od wczesnych lat dziecięcych rysowałam, ale kto nie rysował w zerówce czy podstawówce. Tylko u mnie ciągnęło się to dalej, aż w liceum zaczęłam wiązać z tym swoją przyszłość. 

Ile wartości ma talent

Co mnie najbardziej zaskoczyło, to nie to, że ludzie twierdzą, że moje umiejętności są wynikiem tylko talentu… ale, że sami uważają, że nie będą w stanie dokonać czegoś takiego, bo go nie mają. Czy talent ma aż tak wielkie znaczenie?

Zobacz także: Stabilna praca to mit, który w końcu trzeba obalić

Z tego co pamiętam ze szkoły, to zawsze gdzieś było wplecione słowo „talent”. Chyba zazwyczaj na polskim, kiedy omawialiśmy pisarzy romantycznych. Tak nam wpojono koncepcje talentu, że już nikt nie wierzy, że na kreatywne umiejętności trzeba ciężko pracować. Bo się je ma bądź nie. Nawet nie warto próbować, jak nie masz tego daru od boga. Tylko pobieżnie powiedziane lub wcale – jest o tym, że romantyczni twórcy wcale nie pisali spontanicznie to co im przekazała jakaś nadprzyrodzona siła. Tylko pozowali na takich, których wyróżnia talent, a w rzeczywistości wszystko dopracowywali.

bobr
Projekt dyplomu w mojej pierwszej pracy – 2008 lub 2009 rok. Bóbr i drzewa wykonane przeze mnie. Jak widać, jest się czym chwalić 😛

Moje pierwsze projekty

Moje pierwsze kroki w projektowaniu graficznym wcale nie były usiane świetnymi projektami. Patrząc wstecz powiedziałabym nawet, że strasznymi! Bardzo długo wyrabiałam swoje poczucie estetyki i tego, jak ma wyglądać dobry projekt. Kiedy widzę niektóre pierwsze dezajny osób, które zaczynają jest mi wstyd. Są dużo lepsze od tego co ja robiłam! Pocieszam się tym, że wynika to z tego, że teraz jest dużo lepszy dostęp do materiałów edukacyjnych, przykładów dobrych projektów, darmowego oprogramowania czy kursów online.

Zobacz także: Darmowy lub bardzo tani software do rysowania

szafa
Rysunek dziewczyny na zakupach, który delikatnie zmieniony nadal wisi przy wejściu do jednego ze sklepów z odzieżą w pobliskim miasteczku. Było to moje pierwsze zlecenie na zrealizowanie ilustracji komercyjnej. Rok 2008-2009.

Kiedy zaczęłam projektować lepiej

Jak widać, nie tylko moje umiejętności z zakresu grafiki użytkowej były wtedy bardzo mierne. Wygląda to wręcz tragicznie. To jest poziom grafika, który ci zrobi każdy projekt za 20 zł! Naprawdę słabo! Wydaje mi się, że największy przeskok nastąpił gdzieś w okolicach 2013/2014 roku, kiedy pracowałam w szkole języków obcych, zdalnie jako grafik. Dużo rzeczy musiałam ogarnąć sama, zleceń było z resztą też bardzo dużo. Musiałam polegać tylko na sobie, co dało mi sporego kopa do pracy nad sobą i swoimi umiejętnościami.

cd
Projekt okładki CD na zadanie z grafiki komputerowej na studiach. Rok 2012/2013.

Upór to podstawa sukcesu!

Nie pokazuję wam jednak tych prac, aby poużalać się nad sobą, a po to, aby udowodnić, że można się nauczyć wszystkiego od zera bez względu na talent! Czy to grafiki, czy rysunku, czy innych rzeczy. Wierzę, że ćwiczeniami i wytrwałością da się osiągnąć właściwie wszystko. Ba! W ten sposób przeszłam całe studia! Należy mądrze skierować swoje wysiłki i ciężką pracę w odpowiednim kierunku. Jeśli na czymś ci zależy, znajdziesz sposób. Dostępne jest mnóstwo kursów online, tutorialów na youtubie, helpów na stronach firm produkujących oprogramowanie do grafiki. Jest z czego czerpać inspiracje!

Zobacz także: Kolejne 7 rzeczy, które powinieneś nauczyć się w Photoshopie i Illustratorze

mpksiedziska
Plakat, jedna z prac do kampanii reklamowej, którą wykonywałam w ramach pracy licencjackiej. Rok 2011/2012.

Podsumowując, sądzę że możesz nie mieć żadnego talentu, ale jeśli chcesz coś robić, po prostu rób to. Nie wymyślaj wymówek typu „jestem beztalenciem”, bo od talentu nic nie zależy! Liczy się twoja praca 🙂

Powodzenia!

P.S. Wrzućcie w komentarzach wasze pierwsze projekty! Pośmiejmy się razem i pokażmy odwiedzającym, że da się!

