Pracując, jako freelancer lub samozatrudniający się grafik, masz do czynienia z wieloma klientami. Każdy z nich jest inny. Z niektórymi dogadujesz się od razu, a z niektórymi… no cóż – nie. Bardzo często okazuje się, że nie możecie znaleźć wspólnego języka, a doprowadzenie projektu do szczęśliwego zakończenia jest trudniejsze niż początkowo sądziliście. Jak więc poradzić sobie z brakiem zrozumienia między wami? Oto kilka pomysłów, które możesz wykorzystać!

Znajdź sposób na zrozumienie swojego klienta 01.png

1. Rozeznanie terenu

Może się to wydawać oczywiste, ale jeśli jesteś już doświadczony, czasami popadasz w rutynę. Nie martw się, mnie też to się zdarza. Często łapię się na tym, że zapomniałam powiedzieć klientowi o tym, w jaki sposób pracuję, itp. Dobrze jest więc pierwszy kontakt z klientem wykorzystać na rozeznanie terenu. Sprawdzić w jakiś sposób myśli nasz klient, a jeśli reprezentuje większą firmę – w jaki sposób współpracuje ona ze zleceniobiorcami z zewnątrz. Jednocześnie warto pokazać, jaki jest twój proces twórczy i czego ma się po tobie spodziewać. Podczas takiej luźnej rozmowy możesz z klientem rozwiązać problemy, które wyszłyby podczas projektowania. Warto omówić takie kwestie, jak preferowane kolory, styl projektów, które się podobają klientowi lub są zgodne z brandbookiem / identyfikacją wizualną firmy / innymi materiałami reklamowymi, itp.

Znajdź sposób na zrozumienie swojego klienta 02.png

2. Ogranicz możliwości

Czy wiesz o tym, że im więcej masz opcji, tym gorzej jest wybrać konkretną? Tak jest ze wszystkimi. Dlatego warto zadawać pytania, które ograniczają liczbę odpowiedzi. Klientowi będzie łatwiej wybrać. W ten sposób szybko poprowadzisz niezdecydowanego klienta do konkretnych odpowiedzi, które pomogą ci zacząć właściwą pracę. Czy zdarzyło ci się, aby przyszedł do ciebie właściciel firmy i chciał reklamę? Ale nie wiedział do końca jaką? Zapytaj go czy chce reklamę w internecie czy drukowaną. Łatwo będzie mógł zdecydować co jest dla niego lepsze. Drąż temat dopóki nie uzyskasz wszystkich potrzebnych informacji.

Znajdź sposób na zrozumienie swojego klienta 03.png

3. Zorientuj się na cel

Jaki jest cel projektu, który został ci zlecony? Powinieneś się tego dowiedzieć, zanim zaczniesz nad nim pracować. Co klient chce zyskać projektując nowe logo, ulotki czy stronę www? Jakie emocje ma wywoływać przekaz? Jak dobry detektyw, musisz dotrzeć do motywów stojących za zleceniem. Bez wątpienia pomoże ci to w zrealizowaniu zlecenia, zgodnie z oczekiwaniami i wizją klienta, a może nawet lepiej!

Znajdź sposób na zrozumienie swojego klienta 04.png

4. Niech klient czuje się geniuszem dezajnu

Jako graficy dobrze wiemy, jak wygląda dobry projekt. Z drugiej strony nasz klient zna się na swojej branży i powinien wiedzieć co dla niego najlepsze. Dlatego warto uwzględnić jego pomysł na projekt. Może dobrym sposobem będzie wykorzystanie metody ograniczenia możliwości i przygotowanie propozycji zgodnie z jego wskazówkami, drugiej – zgodnie z tym co my uważamy i trzeciej – gdzieś po środku. Sama często, jeszcze przed wysłaniem klientowi propozycji, realizuję jego pomysł dodając coś od siebie. Sprawdzam, jak wyobrażenia klienta mają się do tego co rzeczywiście z tego wyjdzie. Jeśli ostateczny efekt mnie zadowala, wysyłam propozycję do klienta. Jeśli nie, pokazuję że to nie wygląda dobrze na przykładzie zrealizowanego pomysłu.

Już kilka razy przejechałam się na tym, że to jak sobie coś wyobrażam nijak ma się do efektu końcowego pracy. Dlatego też pomysły swoje i klienta realizuje z pokorą i oceniam dopiero po ich realizacji. Poza tym, jeśli pomysł klienta wyjdzie świetnie (oczywiście przefiltrowany przez nasze umiejętności i pracę), to ma poczucie spełnienia i szczęścia. A przecież tego właśnie chcemy 🙂

Znajdź sposób na zrozumienie swojego klienta 05.png

5. Zapytaj czego klient nienawidzi

Czasem pytając co się klientowi podoba, nie dostajemy konkretnej odpowiedzi. Nawet metoda ograniczania odpowiedzi niewiele się zda w takiej sytuacji. Za to, to czego klient nienawidzi i nie lubi skutecznie zawęzi poszukiwania. Na to pytanie na pewno otrzymasz konkretną listę rzeczy, kolorów i odczuć, które na pewno nie mogą znaleźć się w projekcie. Tutaj raczej nie będzie szansy walczyć o cokolwiek. Jeśli twój klient ma awersję do koloru zielonego, to chociażby pasowałby do twojej koncepcji projektu, to nie otrzymasz akceptu takiej propozycji!

Dzięki takiej liście znienawidzonych rzeczy przez klienta, ominiesz bardzo dużo poprawek. Sami dobrze wiecie, jak to jest, jak podsyłacie propozycję i klient mówi „ech, kurcze, nie lubię fioletowego, w ogóle wygląda to źle, trzeba zmienić koncepcje”. A wystarczyłoby sprawdzić na co klient jest uczulony!

Znajdź sposób na zrozumienie swojego klienta 00.png

A czy ty masz jakieś sprawdzone rady na rozmowę z klientem?

Co dodałbyś do tej listy? Z czym się nie zgadzasz? Napisz w komentarzu. A tymczasem zapraszam do obejrzenia procesu twórczego czaszki:

Advertisements