Jak sami pewnie zdążyliście zauważyć, jest kilka programów graficznych, które są najczęściej wykorzystywane w grafice komputerowej komercyjnie. W większości ogłoszeń o pracę wymagana jest znajomość Photoshopa i Illustratora. I to o nich będzie dzisiejszy post. Niektórzy z was pewnie nawet nie wiedzą od czego zacząć i czego się w nich nauczyć. Zapraszam was więc na wyliczankę 5 rzeczy, które koniecznie musisz się nauczyć w tych programach, aby nazywać siebie grafikiem komputerowym! 

Lista 5 rzeczy, które powinieneś nauczyć się w programach graficznych 01.png

1. Praca na warstwach

W Illustratorze nie jest to takie potrzebne, ale w Photoshopie niezbędne. Ogarnięcie tego, jak działają maski i jakie można nadać im atrybuty (np. przezroczystość, obrys, cienie, nadanie koloru, itd.) potrzebne jest do tego, aby w ogóle zacząć pracę w Photoshopie. W tym programie, cała praca będzie opierała się na dodawaniu nowych warstw, łączeniu ich w grupy, itd.

Może Cię zainteresuje: Jak powstaje logo – mój proces twórczy w 5 krokach

designerproblems4

Lista 5 rzeczy, które powinieneś nauczyć się w programach graficznych 02.png

2. Warstwy wypełnienia i korekcyjne

Skoro mowa już o warstwach w Photoshopie, to należy pamiętać również o malutkiej ikonce w kształcie w połowie zamalowanego kółka w panelu warstw (dostępna również z menu górnego Warstwa). Sprawdź co możesz zrobić w tych opcjach. Przydaje się głównie przy obróbce fotografii, ale nie tylko! Potrzebujesz szybkiej zmiany kolorów? Utwórz nową warstwę Barwa/Nasycenie i podziałaj z suwakami.

Lista 5 rzeczy, które powinieneś nauczyć się w programach graficznych 03.png

3. Zaznaczanie i wybieranie z tła

Nadal pozostajemy przy Photoshopie i fotomanipulacji. Tutaj najczęściej używaną funkcją będzie zaznaczanie. Dzięki takim narzędziom, jak różdżka, lasso, które znajdziecie w tool barze, będziecie mogli zaznaczyć i „wybrać” dowolny obiekt z tła. Z pomocą przychodzi również opcja w menu górnym Zaznaczenie ➡️ Zakres Kolorów, dzięki której będziecie mogli zaznaczyć dany kolor na obrazie. Sprawdza się to głównie przy tłach, które są w dużym kontraście od reszty obiektów na zdjęciu.

Może Cię zainteresuje: Darmowy lub bardzo tani software do rysowania

Lista 5 rzeczy, które powinieneś nauczyć się w programach graficznych 04.png

4. Maski

Jeśli wolicie bardziej „odręczny” sposób polecam wam zaznaczanie poprzez maskowanie. Znów korzystamy z przycisku na dole panelu warstw w kształcie prostokąta z kółkiem w środku. Tworzy to maskę warstwy obok naszej warstwy, gdzie możemy rysować w czerni i bieli. To co malujemy na czarno będzie „wymazane” z naszej warstwy, a co na biało – będzie widoczne. Dzięki temu nie usuwamy na zawsze danego fragmentu obrazu, a sprawiamy że jest niewidoczny. Zawsze możemy go potem „odmalować” kolorując fragment na masce na biało.

Lista 5 rzeczy, które powinieneś nauczyć się w programach graficznych 05.png

5. Maski odcinające/przycinające

Przydają się zarówno w Photoshopie, jak i Illustratorze, ale w każdym z nich są inaczej tworzone. Maskę odcinającą w Photoshopie tworzymy w panelu Warstw. Warstwa na dole jest tą główną warstwą – kształt na niej narysowany będzie odcinał to co jest powyżej. Warstwę wyżej klikamy prawym klawiszem myszy i wybieramy Utwórz Maskę Odcinającą. Takie warstwy są zaznaczone w panelu, jako wcięte i ze strzałką, która wskazuje do której warstwy są przycięte. Dzięki temu zabiegowi możemy stworzyć napis, który będzie z jakiegoś ładnego zdjęcia. Używa się też tego „myku” w rysowaniu, kiedy chcemy wycieniować obiekt/postać nie wychodząc poza jej ramy.

Może Cię zainteresuje: 8 inspirujących kanałów, które subskrybuję

Bez nazwy-2.png
Maska odcinająca w Photoshopie

W Illustratorze ten temat wygląda nieco inaczej, ponieważ to obiekt na górze przycina ten na dole. To tak, jakby wycinano foremką kształt ciastka z ciasta. Obiekty zaznacza się, po kliknięciu prawego klawisza myszy wybiera się opcję Utwórz Maskę Przycinania.

bez-nazwy-2
Maska przycinająca w Illustratorze

Masz rację! To nie wszystko!

Jak sami się już zdążyliście domyślić, jest to dopiero wstęp do dłuższej serii o tym, czego powinniście się nauczyć w PS i AI. Dlatego ciąg dalszy nastąpi w poście za tydzień…

W międzyczasie zachęcam was do sprawdzenia nowości w moim sklepie na Creative Market!

Lista 5 rzeczy, które powinieneś nauczyć się w programach graficznych 00.png

Reklamy