Szczerze mówiąc sama używam teorii kolorów w brandingu w bardzo szczątkowy sposób. Zazwyczaj kieruję się swoją intuicją i odczuciami. Nie twierdzę jednak, że nie warto zapoznać się z psychologią kolorów, choć to dość kontrowersyjny temat. Dlatego dziś omówimy sobie jej główne aspekty. Mam nadzieję, że pomoże to wam w kreacji własnej marki lub brandu klienta.

Jak dobrać kolory w logo mojej firmy 01.png

Kolor, który reprezentuje emocje

Ludzie kupują emocje. Podobno. Dobrze więc wiedzieć o tym, w jaki sposób są one odzwierciedlane w kolorystyce. Poniżej została przedstawiona tabelka kolorów, tego jakie emocje przedstawiają oraz logo, które są w danej tonacji. Żółty, jak widać jest kolorem optymistycznym, pomarańczowy – przyjaznym, fioletowy – kreatywnym, itd. Jest to jednak stereotypowy odbiór kolorów. Tym samym nie można tej tabeli uznać za uniwersalną. Myślę, że może świetnie służyć do tego, aby mniej więcej określić sobie jakie barwy nas interesują. Zauważcie, że większość firm technologicznych znajduje się w pasie niebieskim.5-17-emotion

Czytaj: Jak powstaje logo – mój proces twórczy w 5 krokach

Jak dobrać kolory w logo mojej firmy 02.png

Skąd wiemy jaki kolor ma znaczenie?

Nasze skojarzenia i odczucia względem danych kolorów wiążą się bezpośrednio z naszymi doświadczeniami i kulturą. Powyższa tabelka ma wiele wspólnego z kulturą zachodnią, jednak już może nijak wiązać się z kulturami azjatyckimi.

Aż 90% badanych w pracy badawczej pod tytułem „Wpływ koloru w marketingu” opierało swoją opinię na temat danego produktu tylko i wyłącznie na jego kolorze. Inne badania („Ekscytująca czerwień i kompetentny niebieski”) potwierdzają, że nasza ocena produktu zależy w głównej mierze od jego barwy. Dzięki kolorystyce konsument może rozpoznać „osobowość” marki. 

Czytaj: Jak napisać pierwszego maila do grafika

Nasze mózgi preferują marki, które są rozpoznawalne od razu. A to z kolei znaczy, że kolor jest bardzo ważnym elementem w kreowaniu brandingu marki. Jak więc wybrać odpowiedni kolor dla naszego brandu? Psycholog na Uniwersytecie Stanforda – profesor Jennifer Aaker w swoich badaniach pod tytułem „Wymiary Osobowości Marki” wymienia 5 podstawowych wymiarów, które grają role w kreowaniu osobowości marki. 

5-17-personality

Niestety nie ma jednoznacznego przepisu na wybór idealnego koloru, który będzie świetnie komponował się z osobowością marki, jaką chcemy ukazać. Trzeba zdać się na swoje osobiste przeczucia. Wybór odpowiedniego koloru zależy przede wszystkim od kontekstu, w którym znajduje się sama marka. Zależy od emocji, nastroju i wizerunku, jakie chce stworzyć firma.

Jak dobrać kolory w logo mojej firmy 03.png

Targetowanie marki, a psychologia kolorów

Zupełnie innym tematem jest dobór koloru dla produktów zorientowanych na kobiety lub mężczyzn. Okazuje się, że to również jest zależne kulturowo. Np. w naszej kulturze produkty damskie i męskie są odpowiednio różowe i niebieskie. Co ciekawe zarówno kobiety (35%), jak i mężczyźni (57%) najbardziej lubią kolor niebieski zaś nie lubią brązowego (kobiety – 20% i mężczyźni – 27%). Mężczyźni wolą bardziej wyraziste i jaskrawe kolory, a kobiety delikatniejsze. Interesujące jest również to, że mężczyźni wolą kolory, do których dodany jest kolor czarny (przyciemnione), a kobiety do których dodany jest kolor biały (bledsze).

Czytaj: Grafiku, czy wiesz jak wycenić swoje usługi?

Z drugiej strony najbardziej wyróżniające się kolorem elementy, są najlepiej zapamiętywane. Co może sugerować, że jeśli nasz produkt ma leżeć na półce pośród innych w praktycznie takim samym kolorze, może warto odejść od utartych szlaków i się wyróżnić? Wyodrębniony z otoczenia kolor akcentuje dany element, tak samo jak w przykładzie zaprezentowanym przez Josha Byers:

5-17-guide

Dobór koloru akcentującego jest bardzo ważny i lepiej wybrać ten najbardziej wyróżniający się z reszty. Takim kolorem może być kolor dopełniający/kontrastujący. Przykładowo na stronie www, na której znajdują się elementy zielone, przycisk z wezwaniem do akcji (np. „kup to”) powinien mieć kolor czerwony. Dzięki temu przycisk ten będzie pierwszą rzeczą na stronie, na którą zwróci uwagę użytkownik.

Jeśli posiadasz firmę, w której sprzedajesz produkty w różnych wersjach kolorystycznych, ta informacja może okazać się dla ciebie bardzo ważna. Okazuje się, że ludzie częściej kupują produkty o ciekawych nazwach kolorów. Przykładowo "mocha" lub "błękit nieba" jest częściej kupowanym kolorem niż "brązowy" czy "jasno-niebieski".

Jak dobrać kolory w logo mojej firmy 04.png

Wnioski

BRANDING: Dobór kolorów w brandingu ma kluczową rolę. Kolorystyka w logo symbolizuje osobowość marki. W zależności od tego do kogo kierujemy nasz produkt czy usługę, warto zastanowić się czy wybrany przez nas kolor sprawi, że nasze logo będzie łatwo rozpoznawalne.

STRONA WWW: Tworząc stronę www, należy zadbać aby wezwanie do akcji było wyróżnione. Najlepiej kolorem, który najbardziej kontrastuje z resztą elementów na stronie.

PRODUKT: Kolor produktu należy dobrać mając w głowie statystyki dotyczące naszej grupy docelowej. Pamiętajmy, aby przede wszystkim wyróżniał się spośród innych na półce. A sam kolor produktu (np. kolor mebla) miał ciekawą i finezyjną nazwę, która nie wieje nudą.

Jak dobrać kolory w logo mojej firmy 00.png

Spodobał ci się ten post? Udostępnij!

Niestety nie ma jednego przepisu na idealny zestaw kolorów w brandingu. Wszystko zależy od tego, jaka jest nasza grupa docelowa, jaką osobowość ma marka, itd. Mam jednak nadzieję, że ten artykuł zainspirował cię i podsunął ci kilka pomysłów.

Advertisements