Bardzo często spotykam się z hejtem wobec grafików od grafików. Zwłaszcza na grupach tematycznych. Sporo osób pod jakimś postem wylewa swoje poglądy na temat jego autora. Bez znaczenia czy chodzi o naśmiewanie się z jego pracy, z jego podejścia do jakiegoś tematu czy doświadczeń. Zastanawiam się czy wynika to z naszej mentalności, jako społeczeństwa, czy jest to już cecha dotycząca zawodu grafika.

Grafik grafikowi wilkiem - o historii jednego posta 01.png

Nagonka ze strony kolegów-grafików

Całkiem niedawno zdarzyło się to także mnie. Wydawałoby się, że pod całkiem niewinnym postem na grupie facebookowej, skierowanym do potencjalnych klientów, nie może mnie czekać nagonka ze strony kolegów grafików. Jak bardzo się myliłam! Pod postem w ciągu godziny posypało się kilka komentarzy tylko i wyłącznie od grafików. Zdębiałam patrząc na to co się dzieje.

Ostatecznie stwierdziłam, że umieszczanie posta na tej grupie to był zdecydowany błąd i go usunęłam. Skoro moim ogłoszeniem interesują się tylko graficy, którzy nie byli moją grupą docelową, to znaczy, że nie znajdę tam swoich klientów. Nie ma też sensu wystawiać się niepotrzebnie na ewidentny hejt i psuć sobie krwi.

Grafik grafikowi wilkiem - o historii jednego posta 02.png

A w ogóle to o co chodzi?

Post dotyczył projektu logo, który wykonałam dla klienta, ale jak to bywa, była to nietrafiona propozycja, która się podobała, ale to nie było TO. Osobiście uważam, że jest naprawdę świetne, więc szkoda byłoby je zostawiać w szufladzie skoro mogłoby się komuś przydać w ich działalności. Przy czym w samym poście nie pisałam nic na ten temat. Ogłoszenie wrzuciłam na grupę, w której już wcześniej pojawiały się tego typu ogłoszenia, więc stwierdziłam, że co mi tam – spróbuję.

Logo możesz sprawdzić i zakupić tutaj!

Na liście komentarzy, które się tam pojawiły są takie, które bardzo często można znaleźć pod innymi postami na grupach związanych z grafiką czy ilustracją. Poczynając od prześmiewczych komentarzy, które próbowały zdyskredytować jakość loga, poprzez komentarze, w których autor ewidentnie wywyższa się nad postującym. Pokazując swoją wiedzę, to że wszystko ma ogarnięte w jednym paluszku i na podstawie 3 zdań w poście i w odpowiedzi pod nim, wyciąga wnioski niczym Sherlock Holmes! Udowodniając przy tym, że autor ogłoszenia to idiota, który nie powinien zajmować się tym czym się zajmuje, bo się na tym kompletnie nie zna. Kończąc wyliczankę na najgorszym ze wszystkich – komentarzu dotyczący ceny, jaką podałam. Kompletnie wyprowadził mnie z równowagi facet, który stwierdził, że moja cena jest za wysoka i że jakby była 10-krotnie niższa to byłaby odpowiednia. Czemu miałabym wyceniać swoją kilkudniową pracę na równi z ceną grafik na stockach? To wie tylko ten gość.

Czytaj: Grafiku, czy wiesz jak wycenić swoje usługi?

Grafik grafikowi wilkiem - o historii jednego posta 04.png

Zasiejmy razem dobre ziarno konstruktywnej krytyki!

Długo zastanawiałam się czy o tym w ogóle pisać, ale stwierdziłam że muszę. Muszę zasiać dobre ziarno! Ludzie, naprawdę nie piszcie takich komentarzy! Rozumiem, wolność słowa, internet rządzi się swoimi prawami, ale bądźmy profesjonalistami. Konstruktywną krytyką jesteśmy w stanie zdziałać więcej niż zwykłym hejtem!

Co to jest konstruktywna krytyka i jak ją stosować? Krytykowanie pracy innych będąc specjalistą lub nie, jest dobre. To właśnie ona pomaga twórcom w rozwijaniu ich umiejętności. Konstruktywna krytyka polega na tym, aby napisać wszystko to co jest dobre w pracy oraz to co jest złe z sugestią, jak to naprawić/poprawić/dopracować. Konstruktywna krytyka ma na celu budować i motywować twórców, dlatego powinna być napisana z poszanowaniem ich osoby i skupiać się na ich twórczości, a nie autorze.

Hejtem można nazwać komentarze, które szkalują np. czyjś wygląd lub poziom wiedzy/inteligencji. Generalnie rzeczy bądź cechy, na które autor nie ma wpływu. Pamiętajcie, każdy człowiek jest w innym momencie życia. W dzisiejszych czasach, każdy w dowolnej chwili może zmienić swój zawód. Dlatego może zdarzyć się, że osoba od nas starsza może czegoś nie wiedzieć. Poza tym, każdy z nas przeszedł inną drogę i każdemu z nas czasem brakuje jakiejś wiedzy na tematy związane z jego dziedziną. To normalne, a każdy kto szuka tej wiedzy jest OK. Zupełnie nie ma powodu, żeby się naśmiewać z takiej osoby. Wręcz przeciwnie, ponieważ wyszła ze swojej strefy komfortu w szczytnym celu – poszerzania swoich horyzontów.

Pamiętajcie, że to że ktoś was hejtuje w internecie, nie ma nic wspólnego z wami. To jest problem tej osoby, a nie wasz. I nawet w internecie karma wraca 🙂

Co nam daje pisanie konstruktywnej krytyki? Dzięki niej stajemy się mentorami, którzy są lubiani i cenieni. Dzięki niej możemy budować innych i ich twórczość. Czy to nie jest piękne? Czy to nie jest droga, którą powinniśmy wszyscy dążyć, aby stać się lepszymi ludźmi?

Czytaj: Jak powstaje logo – mój proces twórczy w 5 krokach

Grafik grafikowi wilkiem - o historii jednego posta 03.png

A czy wy mieliście podobną sytuację?

Czy waszą pracę również shejtowano na facebooku? Czy wy też uważacie, że istnieje problem wśród grafików. Jak sobie z tym radzicie? Piszcie w komentarzach, a jeśli chcecie porozmawiać ze mną osobiście, napiszcie prywatną wiadomość na moim fanpagu

 

