W życiu każdej firmy nadchodzi taki moment, w którym okazuje się, że logo zaprojektowane przez właściciela 10 czy 20 lat temu, straciło swoją aktualność. Powodem tego są nie tylko zmiany w trendach na rynku, rozwój technologii, ale również zmiany, które zaszły w samej firmie w ciągu całego okresu jej trwania.

twój biznes się rozliwa a logo firmy nie 01.png

Geneza problemu

W którymś momencie zaczynasz zauważać, że logo twojej firmy przestaje już do niej pasować. Patrzysz na inne przedsiębiorstwa i ich piękne, świeże logotypy, porównując je ze swoim. Już nawet nie czujesz, że jest logiem twojej firmy. Nie identyfikujesz się z nim. Ba! Identyfikacja wizualna twojej firmy nie identyfikuje się z logiem!

Czytaj: Uważaj u kogo zlecasz zaprojektowanie loga

W skład identyfikacji wizualnej firmy wchodzą: nazwa, logo, logotyp, charakterystyczne dla firmy kolory i czcionki. Podstawową zasadą identyfikacji wizualnej jest spójność wszystkich jej elementów. Powyższe elementy tworzą wizerunek firmy, mają bezpośredni wpływ na to, jak klient będzie odbierał daną markę. Głównym celem projektanta jest więc zachowanie spójności wizerunku firmy w oczach konsumenta, tak aby tenże wizerunek został "zaprogramowany" w jego umyśle.

twój biznes się rozliwa a logo firmy nie 02.png

Czy powinieneś przeprojektować logo?

Wbrew pozorom, nie jest to trywialna sprawa. Jeśli twoje logo jest tak mocno zakorzenione w umysłach konsumentów, na pewno jest to niebezpieczny ruch. Jednak w przypadku biznesów z bardzo długim stażem, jest to nieuniknione. Przykładem takich zmian może być Microsoft, który w swojej karierze zmieniał logo aż 7 razy! Dopasowywał się przy tym do panujących trendów i zmian technologicznych, zachowując tym samym swój główny korzeń – okno. Właściwie większość marek zmienia swoje logo co jakiś czas.

Jak reagują konsumenci? Bardzo często z oburzeniem czy zdziwieniem. Niekiedy zmiany są tak niewielkie, że prawie niezauważalne przez konsumenta. Niekiedy zaprezentowane jest zupełnie inne logo, które odzwierciedla poważne zmiany w firmie - zmianę jej właściciela, ekspansję na inne rynki, itp. Często zmiana loga przekłada się w niesamowity sposób na sprzedaż produktu! Podobno po wprowadzeniu nowego logo Sony Ericsson, firma zanotowała 20% więcej zysków!

twój biznes się rozliwa a logo firmy nie 03.png

Na co zwrócić uwagę podczas przeprojektowania logo?

W przypadku gdy aktualne logo jest odbierane pozytywnie przez konsumentów, bardzo ważnym jest, aby pozostać przy podobnej koncepcji. Tak, jak w przypadku logo Google bądź Microsoft, warto zachować główną myśl: okno czy kolorowy napis „google”. Chodzi o to, aby klient wciąż kojarzył twoją markę. 

Czytaj: 8 rzeczy, które powinieneś zrobić jeszcze przed założeniem własnego biznesu

Jeśli w twojej firmie zaszły ogromne zmiany, idea i filozofia firmy zostały diametralnie przekształcone, na pewno warto zastanowić się nad stworzeniem nowego loga, które odzwierciedli nowy kierunek przedsiębiorstwa. Tak samo w przypadku, kiedy firma nie jest kojarzona przez samo logo, a np. przez produkty, które oferuje. Bywa tak czasami wtedy, kiedy wstydzimy się swojego logo i nie umieszczamy go na produkcie.

twój biznes się rozliwa a logo firmy nie 04.png

Dlaczego warto przeprojektować logo?

Logo jest istotnym elementem komunikacji wizualnej z klientem. Jest pierwszą rzeczą, którą klient zobaczy. Jednak nie tylko to jest ważne, a nawet nie najważniejsze. Jeśli sam prowadzisz swoją działalność i po pewnym czasie przestanie ci się podobać twoje logo, może mieć to bardzo negatywny wpływ na dalsze losy firmy. Czemu? Ponieważ, jeśli nie zgadzasz się z wizerunkiem firmy, podświadomie będziesz kopać pod sobą dołki. Efekt odwrotny widać w sytuacji, kiedy bardzo podoba nam się nasz wizerunek, w tym logo.

Na pewno ogromnym plusem zmiany loga jest szum wywołany przez reakcje konsumentów. Niekiedy negatywny odzew zmiany loga, jak w przypadku Instagrama i Pepsi – po jakimś czasie mija. A sama marka zyskuje na zasięgu i nowych potencjalnych klientach. Pamiętaj, że to jak komunikujemy się z konsumentem również jest bardzo ważne. Jeśli twoje logo nie będzie pokazywało, że jesteś godnym zaufania, tak będzie odbierana twoja firma. Twoje logo musi również pokazywać kim jest twój klient. Jeśli często przychodzą do ciebie klienci, którzy szukają czegoś innego, na pewno warto rozważyć zmianę loga oraz innych elementów komunikacji wizualnej.

Czytaj: Jak napisać pierwszego maila do grafika

twój biznes się rozliwa a logo firmy nie 05.png

Podobał ci się ten post? Udostępnij!

Na pewno i ty spotkałeś się z przeprojektowanymi logotypami. Co o nich myślisz? Daj znać w komentarzu!

Reklamy