Na grupach facebookowych i w codziennych sytuacjach ciągle czytam i słyszę, jak ludzie chwalą się świetną ofertą od grafika. A to logo za 20 zł (to nie żart!) zakupione na Allegro, w dodatku wykonane na indywidualne zlecenie klienta. A to ulotka za 50 zł. Można wymieniać przykłady w nieskończoność. Jak walczyć z tak tanią konkurencją? Jak się nie bać, że tańszy grafik odbierze nam klienta?

Jak radzić sobie z tanią konkurencją01.png

Czy tani grafik niszczy rynek?

Graficy z dłuższym stażem, lepszymi umiejętnościami i świetnym portfolio, irytują się i krzyczą, że takie działanie to niszczenie rynku. Próbujemy edukować rynek i wyjaśniać dlaczego droższe logo to lepsze logo. Dlaczego warto wydać więcej pieniędzy na projekt, który będzie dobrze wykonany i ponadczasowy, aniżeli zaoszczędzić. Mówimy o tym, że skąpy płaci dwa razy. Ale czy warto?

Od samego początku nie podoba mi się hejtowanie tanich grafików i oskarżanie ich o niszczenie rynku. Mamy wolny rynek, przynajmniej w naszej branży. To powoduje, że każdy może wyceniać się zgodnie z własnym sumieniem. Irytowanie się tak oczywistą rzeczą nie ma sensu. Prawda jest bowiem taka, że klient taniego grafika nie jest klientem drogiego grafika.

Czytaj: Grafiku, czy wiesz jak wycenić swoje usługi?

Jak radzić sobie z tanią konkurencją02.png

Co na ten problem inne branże?

Przyjrzyjmy się sytuacji w innych branżach, które spotykają się z podobnym problemem. Powiedzmy, że chodzi o sprzedaż mebli. Klient, który kupuje w IKEI nie ma budżetu, aby kupić mebel ręcznie wykonany i indywidualnie dla niego zaprojektowany przez projektanta. Pomimo tego, że świetnie zdaje sobie sprawę z tego, że meble z IKEI są gorszej jakości i wykonane z tektury. Ale co z tego, jeśli nie stać go po prostu na drogie i solidne meble z prawdziwego drewna i obite naturalną skórą.

Tak samo w większości przypadków jest z klientami grafików. Klient, który ma mały budżet i tak nie zamówi u droższego grafika, pomimo tego, że wie, że ten projekt jest lepszy.

Ale czy w takim wypadku doświadczony projektant mebli kłóci się z IKEĄ, że psuje rynek i w ogóle to nieuczciwa konkurencja? Nie, bo dobrze wie, że ma swoich klientów, którzy oczekują wysokiej jakości produktów, które ów projektant wykonuje. W dodatku przychodzą do niego ze względu na jego styl i poczucie estetyki.

Jak radzić sobie z tanią konkurencją03.png

Jak radzić sobie z tanią konkurencją?

Wielu grafików stara się edukować rynek, próbując przekonać konsumentów o dodatkowych wartościach drogiego projektu. Ale jest to żmudna i czasochłonna praca, która nie przynosi natychmiastowych efektów. Co można więc zrobić w międzyczasie?

Pamiętajmy, że chociaż IKEA sprzedaje stoliki po 40 zł, nasz hipotetyczny projektant mebli nadal się utrzymuje. Chociaż w Sin-say sprzedają bluzki po 9.99 zł to w Zarze świetnie sprzedają się te za 120 zł, a w Solar za 400 zł. A przecież wydawałoby się, że sprzedają to samo! Jak to się dzieje? Sin-say komunikuje swoją markę jako tanią, modną dla młodzieży. Zaś Zara i Solar komunikują swoją markę, jako ekskluzywną, elegancką, drogą, dobrą jakościowo.

Jeśli twoi konsumenci są zdezorientowani, być może nie komunikujesz swojej marki odpowiednio do swojej grupy docelowej. Warto zastanowić się, jak pokazujesz to kim jesteś, co robisz i za ile. 

Jak radzić sobie z tanią konkurencją04.png

Na co postawić?

  • innowacyjność
  • pomysłowość/kreatywność
  • intuicja

Są to cechy, których nie wykona żaden komputer, i które są warte wszelkich pieniędzy. Są umiejętnością każdego dobrego grafika. Na te właśnie cechy trzeba postawić, aby wygrać z tanimi grafikami. Pamiętajmy jednak, że nie są oni dla nas konkurencją!

Skup się na swojej grupie docelowej. Komunikuj swoją markę, odpowiednio do swoich cen. Niech klient znajdując cię w sieci, wie od początku, jakim jesteś grafikiem i na ile się cenisz. Wiem, że to trudne, samemu sobie najgorzej jest wykreować własną markę. Być może wystarczy jednak odpowiedzieć na pytania, które zadajesz klientowi?

Czytaj: Brief – co to w ogóle jest, dlaczego i jak dobrze go napisać?

Jak radzić sobie z tanią konkurencją05.png

Podobał ci się ten post? Udostępnij!

Masz swoje sposoby na radzenie sobie z tańszą konkurencją? Pisz w komentarzach!

Reklamy