Może się to wydawać trywialną kwestią, ale przed zamówieniem logo w agencji reklamowej, czy też u znajomego grafika nie wystarczy przejrzeć portfolio. Warto dowiedzieć się wcześniej przeanalizować wszystkie niebezpieczeństwa.

Uważaj u kogo zlecasz zaprojektowanie loga1.png

Logo w pakiecie z projektem strony www

Wielokrotnie spotykałam się z sytuacją, kiedy klient na prośbę o plik z logo do celów projektowych, wysyłał plik JPG w niskiej rozdzielczości. Okazywało się wówczas, że nie został mu udostępniony plik w krzywych. Jeszcze gorzej wygląda sprawa, jeśli takiego pliku nigdy nie było, a samo logo było zaprojektowane w Photoshop’ie na potrzeby strony www. Nikt wtedy nie zastanawia się, że logo może być wykorzystane gdzie indziej niż w sieci.

Nawet nie wyobrażacie sobie, jakie zdenerwowanie wywołuje to u grafika, któremu nie daj Boże, zlecono zrobienie dużego bannera, czy też billboardu. Logo w krzywych skaluje się bez problemu, ale to o rozmiarze 3 cm i rozdzielczości 72 dpi – już nie. Jakie mamy wtedy opcje?

Jedyną opcją w przypadku potrzeby dużego powiększenia logo, będzie zaprojektowanie go od nowa w programie wektorowym. Wiąże się to z dodatkowymi wydatkami, przedłużeniem czasu wykonania samego projektu, ale przynajmniej zyskacie logo, które będzie należycie wykonane. 

Uważaj u kogo zlecasz zaprojektowanie loga2.png

Zmuszanie klienta do powrotu

Zwłaszcza w małych agencjach reklamowych, które zajmują się głównie poligrafią, panuje zasada aby nie dawać klientowi pliku logo w krzywych. Przecież nie chcemy, aby poszedł do konkurencji! Jest to sposób na to, aby zmusić klienta do tego, aby wrócił do nas z najmniejszą pierdółką, którą musi załatwiać przez twórcę loga, bo sam ma w posiadaniu wersję logo o niskiej jakości przeznaczonej co najwyżej na użytek w internecie.

Jest to nieczyste zagranie osób, które w ten sposób chcą zmusić swoich klientów do powrotu. A przecież nie tędy droga.

Uważaj u kogo zlecasz zaprojektowanie loga3.png

Logo do portfolio lub za kieszonkowe

Jeśli zależy wam na oszczędzeniu pieniędzy na początkowym etapie swojej działalności, możecie być kuszeni możliwością zrobienia logo za darmo albo za bardzo małe pieniądze. Pamiętaj jednak, że wykonuje je osoba, która nie ma doświadczenia. Co za tym idzie może się okazać, że jesteście jej pierwszym klientem. Być może podobają wam się projekty tego młodego grafika, ma fajne portfolio i po przykładowych realizacjach w nim zawartych jesteście bardzo zainteresowani. Być może przekonuje was również rozmowa z tą osobą. Można się jednak spodziewać, że zamówione logo będzie projektowane bardzo długo i/lub nie będzie zgodny z waszymi oczekiwaniami.

Czytaj: Brief – co to w ogóle jest, dlaczego i jak dobrze go napisać?

Doświadczony grafik wie, jakie pytania wam zadać, aby w projekcie odpowiedzieć na wasze oczekiwania. Wywiad, który przeprowadzi będzie bardzo dokładny, dotyczący grupy docelowej waszej firmy, waszych oczekiwań, waszych obaw. Grafik, który nigdy nie wykonywał zleceń dla klientów może mieć problem z określeniem sobie ram, w których musi wykonać dla was projekt, a który nie tylko będzie wykonany należycie, ale będzie się wam podobać.

To oczywiście tylko zagrożenie podczas pracy z młodym grafikiem. Możliwe, że wcześniej już miał do czynienia z pracą z klientem i wie co robi.

Uważaj u kogo zlecasz zaprojektowanie loga4.png

A wy?

Jakie macie doświadczenia z grafikami, którzy projektowali wam logo? Piszcie w komentarzach!

_____________________

Jeśli spodobał wam się powyższy post, zajrzyjcie do poniższych z tej samej serii – być może was zainteresują:

Reklamy