Na początku swojej kariery, jako grafik zmagałam się długo z problemem licznych poprawek. Nie mogłam zrozumieć z czego wynika problem. Myślę, że wiele początkujących grafików może mieć podobne doświadczenia. Problem tak naprawdę tkwi w słabej komunikacji – możesz to zmienić!

Co jest skutecznym rozwiązaniem problemów z porozumieniem na linii klient-grafik? Brief!

Brief jest to dokument, który zawiera pełną specyfikację dotyczącą zamówienia.

Brief powinien zdefiniować bardzo dokładnie, jak projekt powinien wyglądać, jaką funkcję spełniać, jakie reakcje wywoływać. Jest niemalże niezbędny do podjęcia pracy nad projektem. Niektórzy z nas za brief rozumieją samo zamówienie, inni wypełniony dokładnie formularz. Jedni i drudzy mają rację, jeśli zadają podobne pytania. Jak to mówią: kto pyta, nie błądzi! Zadaj przynajmniej te kilka podstawowych pytań dotyczących zamówienia:

1. Czego dotyczy projekt?

brief01.png

Dokładny opis marki, firmy, produktu czy usługi, a nawet marki osobistej, której ma dotyczyć projekt. Podstawowe dane takie jak: nazwa, funkcje, ceny, itd. naszego obiektu zainteresowań. Im więcej dostaniesz informacji – tym lepiej. Nie bój się poprosić klienta o to, jaki ma pomysł na reklamę, jaka jest idea projektu, w jakim stylu ma on być. Pamiętaj, że im więcej masz ograniczeń, tym więcej pomysłów później przyjdzie Ci do głowy. Dzięki temu ograniczysz ilość poprawek i ostatecznie szybciej i lepiej wykonasz projekt.

2. Grupa docelowa

brief02.png

Bardzo ważnym elementem briefu jest dobranie odpowiedniej grupy docelowej. Klient czy też badania marketingowe, powinni określić jaka jest grupa docelowa produktu, czy usługi. Im jest węższa tym lepiej. Najlepiej wyobrazić sobie konkretnego docelowego konsumenta, zastanowić się ile ma lat, jakiej jest płci, gdzie mieszka. Coraz ważniejsze staje się psychograficzne określenie docelowej grupy odbiorców. Można to zrobić odpowiadając na takiego pytania, jak: jakie ma przyzwyczajenia, co lubi albo czego nie lubi, jaki ma styl życia, jakie zachowanie. Oprócz tego i danych demograficznych, dobrze wiedzieć jak odbiorca-konsument wykorzystuje produkt/usługę, jaką ma wiedzę o produkcie.

3. Cel projektu

brief03.png

Musisz ustalić z klientem co ma być celem reklamy. Poinformowanie klientów o tym, że istniejemy? Skłonienie ich do jakiejś akcji? To wszystko należy zawrzeć w briefie. To co nasz klient chce osiągnąć za pomocą naszego projektu, powinno być dla nas kluczowe, podczas jego realizacji.

4. Budżet

brief04.png

Bardzo ważną informacją od klienta jest budżet, który chce przeznaczyć na projekt. Dzięki temu można dobrać odpowiednio tanie medium lub poszaleć z niekonwencjonalnymi rozwiązaniami. Zawsze dobrze wiedzieć czy klienta stać na zrealizowanie naszych pomysłów.

5. Środki przekazu

brief05.png

Do reklamy możemy wybrać różne media. Czy jest to internet, czy plakat, czy wielki format, czy tv – każde z tych mediów dociera do innej grupy odbiorców, musimy więc dobrać je wg naszej grupy docelowej. Nie zapominajmy, aby zmieści się w budżecie klienta!

6. Wskazówki wykonawcze

brief06.png

Tutaj powinny znaleźć się informacje o tym, co powinno na pewno znaleźć się w projekcie, a co zdecydowanie ma się w nim nie pojawić. Wskazówki mogą też zawierać ograniczenia prawne czy kodeksy branżowe.

7. Załączniki

brief07.png

Jeśli wcześniej nie wykonywaliśmy dla klienta całego brandingu, to powinien nam przesłać potrzebne załączniki, takie jak np. plik z logo w krzywych czy zdjęcia produktowe. Może również dołączyć do zamówienia swój brandbook, który jednoznacznie określi, jak ma wyglądać projekt pod kątem kolorystyki, czcionek, itd. W załącznikach możemy również otrzymać wyniki badań marketingowych, jeśli klient takowe posiada.

__________________________________

Jeśli spodobał Ci się ten post, zobacz też inne z tej kategorii: Chcesz zostać grafikiem? Oto lista 8 niebezpieczeństw, które na ciebie czyhają 10 rad, by nie wkurzyć grafikaMoje 7 grzechów głównych – wyznania grafika komputerowego! Poniżej możesz znaleźć ściągę z listą pytań do klienta! Jeśli jest dla Ciebie przydatna – przypnij ją do swojej tablicy na Pintereście! Pobierz brief w PDF:

button-pobierz-plik

jak napisać brief.png

Advertisements