Są różni ludzie, różni graficy, różni klienci i różne osoby, które współpracują z grafikami komputerowymi. Trzeba się jakoś dogadać, ponieważ komunikacja jest najważniejsza, jeśli chcemy zrealizować założony sobie cel. Przed wami przedstawiam krótki poradnik, jak dogadać się z grafikiem, a go nie wkurzyć.

1. Grafik to też człowiek

11 rad by nie wkurzyć grafika 01.png

Spotykam się z wieloma podejściami do roli grafika w świecie. Zazwyczaj są trzy: normalne i dwa całkiem skrajne. Jedno jest takie, że grafik jest wszechmocny i jego umiejętności są niesamowite! Potrafi wszystkiego dokonać: rozmazane zdjęcie wyostrzyć, a logo w niskiej jakości powiększyć na potrzeby tablicy wielkoformatowej i inne cuda. Niestety trzeba powiedzieć jasno, że są to CUDA. Nie przeceniajmy filtrów Photoshopa.

Innym podejściem jest stwierdzenie, że praca grafika jest taka prosta, przecież siedzi sobie taki cały dzień przed kompem, może nawet w domu i nic nie robi. Bo to wystarczą 2 kliknięcia i już wszystko gotowe! Rzeczywistość nie jest jednak tak różowa. Och, gdyby tak było, nie mielibyśmy powodów do narzekań!

2. Grafik nie artysta – a specjalista!

11 rad by nie wkurzyć grafika 02.png

Niektórzy klienci myślą, że grafik komputerowy jest artystą, tworzy sztukę dla sztuki. Ale tak nie jest. Ma on wykonać dla klienta konkretny projekt w określonym czasie za pieniądze. A skoro mówimy o pieniądzach…

3. Za pracę grafika i jego czas się płaci

11 rad by nie wkurzyć grafika 03.png

Jak za każdą inną usługę. Drogi kliencie, proszę nie dziw się, że ktoś za swoją pracę, czasem w godzinach nocnych, a czasem w weekend, będzie oczekiwał zapłaty. Można z grafikiem oczywiście negocjować cenę, wyznaczać konkretny budżet, w którym ma wykonać projekt – są różni specjaliści w tej dziedzinie i różne sposoby rozliczania się. Pamiętaj jednak, że oferowanie fachowcowi możliwości stworzenia dla Ciebie projektu „do portfolio”, nie jest dla niego niesamowitą okazją. Obrażasz w ten sposób jego i jego pracę.

4. Szanuj czas i pracę grafika

11 rad by nie wkurzyć grafika 04.png

Uwierz mi, długo uczył się i pracował, aby dobrze projektować. Wydawał pieniądze na dobry sprzęt i oprogramowanie. Nie denerwuj go bagatelizując jego pracę, że to „2 kliknięcia”.

5. Prześlij mi „szkic projektu”, a jak mi się spodoba to pogadamy

11 rad by nie wkurzyć grafika 05.png

Na sam widok wyrażenia „szkic projektu” mam ochotę uciec. Nie ma czegoś takiego. To co masz na myśli to skończony projekt lub przynajmniej połowa pracy grafika! Patrz punkt 3. – za czas grafika się płaci. Nie dziw się, że grafik nie chce z Tobą współpracować, jeśli chcesz żeby Ci przesłał „szkic projektu”, a jak Ci się spodoba to mu wtedy zapłacisz. Po co w tym wypadku jest cała koncepcja poprawek?

6. Czemu wciąż zamawiasz na ostatnią chwilę?

11 rad by nie wkurzyć grafika 06.png

Ale naprawdę, poświęć temu chwilę swojego cennego czasu i zastanów się czemu to robisz? Wszystko potrzebuje czasu, aby zostać wykonane. Potrzebujesz czasu, aby wykonać swoją pracę. Tak samo jest z grafikami. Wyjaśniliśmy sobie w punkcie 1, że zaprojektowanie designu to nie są dwa kliknięcia. Czy naprawdę chcesz, aby Twoje logo powstało w 5 sekund?

Nie dość, że nie powstanie w 5 sekund, to jeszcze musi zostać zaakceptowane przez Ciebie i/lub inne osoby decyzyjne. Muszą zostać nałożone poprawki, itd. Weź też pod uwagę, że materiały do druku trzeba przygotować i wysłać do drukarni. Większość profesjonalnych drukarni (nie, nie tych internetowych) rezerwuje sobie na to 14 dni. 2 tygodnie!

7. Kliencie, Ty wiesz lepiej niż grafik czego potrzebujesz!

11 rad by nie wkurzyć grafika 07].png

Błagam nie pisz nigdy do grafika: „Ty wiesz lepiej, jesteś grafikiem i się na tym znasz”. Projekt ma być dla Ciebie, dla Twojej firmy, więc to Ty powinieneś  wiedzieć czego chcesz od niego. Jak ma wyglądać, w jakim stylu, w jakich kolorach. Jeśli tego nie wiesz, to poświęć temu chwilę. Przejrzyj projekty w sieci, co ci się podoba, a co nie. Jakich kolorów lub czcionek na pewno nie chcesz widzieć na swoich materiałach reklamowych. Jaką masz grupę docelową. Co chcesz przekazać za pomocą tego projektu. Musisz mieć jasną wizję firmy, swojej lub tej, w której pracujesz.

8. Nie bój się „100 pytań do”

11 rad by nie wkurzyć grafika 08.png

Jest spora ilość osób, która ma problem z odpowiedzią na kilka z fundamentalnych pytań dotyczących ich firmy. To są pytania zawarte w tzw. briefie – dokumencie, w którym zawarte są wszystkie specyfikacje dotyczące danego zlecenia. I nie musi być on w formie formularza, ale na kilka pytań odpowiedzieć musisz.

Wiem, że może Ci to zająć trochę czasu, ale jeśli go poświęcisz, nie będzie w późniejszym czasie wielu poprawek, a grafik uwinie się szybciej z robotą – będzie wiedział co ma robić! I wbrew powszechnej opinii, wolna ręka zabija kreatywność! Co grafik musi wiedzieć? Już śpieszę z listą najczęściej zadawanych pytań:

  • Co Ty lub Twoja firma robicie, czym się zajmujecie. Nazwa firmy i jej dane (te które są potrzebne na projekcie).
  • Jaki firma ma wizerunek lub do jakiego wizerunku dąży.
  • Możesz wysłać przykłady prac, jakie wg Ciebie pasują do wizerunku firmy lub Twojej marki osobistej, jeśli nie umiesz opisać o co chodzi słowami.
  • Grupa docelowa firmy lub reklamowanego produktu, jeśli to jego dotyczy projekt – czyli Twój typowy klient, wyobraź go sobie w postaci jednego konkretnego człowieka: ile ma lat, jakie wykształcenie, czym się zajmuje, co lubi, czego nie lubi, itd. Im węższa grupa tym lepiej. Wiem, że klocki lego mają grupę wiekową od 3 do 99 lat, ale bądźmy realistami 😛

Każdy grafik ma jednak swoje pytania, które zazwyczaj zadaje klientowi, więc możesz spodziewać się ich znacznie więcej.

9. Napisz to wszystko w mailu!

11 rad by nie wkurzyć grafika 09.png

Serio, nie dzwoń. Chyba, że potrzebujesz pierwsze porozmawiać i po głosie ocenić czy się z kimś dogadasz, i będzie wam się dobrze współpracowało. Ale jeśli nie chcesz, żeby jakieś informacje zaginęły podczas rozmowy – napisz maila. Jako grafik, bardzo dobrze mi się współpracuje z osobami, które do mnie dzwonią tylko w celu sprawdzenia czy dostałam od nich maila, albo poinformowania mnie, że będą kolejne zlecenia. Ewentualnie, że projekt jest super 😉

Do maila mogę zawsze wrócić, zająć się nim wtedy kiedy będę miała czas. Nie mam do końca zaufania do moich notatek podczas rozmowy. Poza tym, w mailu możesz wysłać mi przykłady prac, odręczne rysunki, pliki Worda, itd. Tego nie da się obgadać przez telefon.

10. Podeślij grafikowi dobrej jakości zdjęcia i logo w krzywych

11 rad by nie wkurzyć grafika 10.png

„Logo i zdjęcia ściągnij sobie ze strony www” – te słowa wywołują u mnie myśli samobójcze! Jeśli chcesz, aby grafiki na Twoim projekcie po wydrukowaniu lub wrzuceniu do sieci były ładne i dobrej jakości – prześlij takie grafikowi!

W gwoli wyjaśniania grafiki na potrzeby internetu mają zazwyczaj 72 lub 96 ppi rozdzielczości. W dodatku zazwyczaj używa się grafiki w formacie jpg. Na potrzeby druku potrzebne są zdjęcia i ilustracje o rozdzielczości 300 dpi i w formacie o mniejszej lub zerowej kompresji.

Jeśli się zgubiłeś, nie martw się, już wyjaśniam o co chodzi. Ppi i dpi to liczba pixeli/punktów obrazu przypadających na cal – co podczas projektowania wychodzi na to samo. Im większa rozdzielczość (ilość punktów/pixeli na cal) tym lepsza jakość zdjęć. Jeśli nie chcesz mieć pikselozy i niewyraźnych zdjęć na projekcie końcowym, musisz zwrócić na to uwagę! Co do formatu zapisu – jpg – czyli najbardziej popularny format zapisu grafik, jest plikiem, który jest bardzo skompresowany (została zmniejszona jego waga). Co za tym idzie, powstaje wiele artefaktów, które na obrazie wyglądają jak pikseloza lub pojedyncze fragmenty obrazu w nie swoim miejscu.

Wyjaśniliśmy sobie o co chodzi ze zdjęciami, a o co z logiem? No właściwie sprawa jest podobna. Logo na stronie będzie w formacie jpg lub png i rozdzielczości max 96 ppi. Grafik zazwyczaj poprosi o logo w krzywych. Najlepiej w formatach: ai/cdr, eps bądź pdf.

Co to jest logo w krzywych? Innymi słowo logo w wersji edytowalnej. I tu wcale nie chodzi o to, aby grafik to logo modyfikował. A o to, że logotyp w krzywych jest skalowalny i zachowuje swoją jakość w dowolnym powiększeniu lub pomniejszeniu. Programy, w których zazwyczaj tworzy się takie logo, to programy do grafiki wektorowej: Adobe Illustrator (format zapisu ai) oraz Corel Draw (format zapisu cdr).

 

To na tyle! Mam nadzieję, że Ci pomogłam w porozumieniu się z grafikiem! Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, pisz w komentarzach! Odwiedź mojego fanpage i instagrama! Jeśli ta lista była dla Ciebie pomocna – przypnij ją do swojej tablicy na Pintereście!

11 rad by nie wkurzyć grafika zbiorcze.png

Advertisements