Jest to jedno z odwiecznych pytań, na które nie ma jednej odpowiedzi. Bo ona, jak to zwykle bywa, zależna jest od Ciebie: Twoich umiejętności, portfolio, stylu pracy, doświadczenia w branży, itd. Będąc tutaj zapewne masz z tym problem, pozwól, że spróbuję Ci pomóc.

Wielu z nas, sprawdza na początku konkurencję, jakie oni mają ceny. Staramy się porównać swoje portfolio z tym agencyjnym… I czasami dochodzimy do wniosku, że to nam w niczym nie pomaga. A to dlatego, że cenniki agencji są bardzo różnorodne. Wtedy – zagubieni – mamy problemy, aby wycenić swoją pracę odpowiednio. Często to klient narzuca nam cenę, a my idziemy na taki układ.

Weź sprawy w swoje ręce! Twoja cena za daną usługę powinna zależeć od kilku czynników, a są to:

1. Szacowany czas, który na to poświęcisz.

jak wycenić swoje usługi - czynniki1.png

Jeśli masz jakieś doświadczenia to wiesz ile mniej więcej czasu zejdzie Ci nad danym typem projektu. Ja np. ulotkę jestem w stanie zrobić w jeden dzień, jeśli jestem wystarczająco zmotywowana. Umiesz obliczyć czas poświęcony na przygotowania: znalezienie odpowiednich grafik i zdjęć, czcionek, i projekt właściwy. Jeśli wiesz ile czasu poświęcisz na dany projekt, możesz sobie określić ile chcesz zarobić za dniówkę czy godzinę. Jeśli nie jesteś na tyle doświadczony, to musisz zdać się na swój instynkt.

2. Poziom skomplikowania projektu.

jak wycenić swoje usługi - czynniki2.png

Czasem może i projekt zrobisz szybko, ale jest tak upierdliwy, że wyrywasz sobie włosy z głowy. Wtedy masz pełne prawo wycenić swoją pracę na wyższą kwotę.

3. Czy przewidujesz dużo poprawek?

jak wycenić swoje usługi - czynniki3.png

Są klienci, którzy od pierwszej rozmowy wyglądają na takich, którzy będą się bardzo czepiać i będzie mnóstwo zachodu przy projekcie. Zawsze możecie określić ile w danej kwocie jest wliczonych poprawek, wtedy zastanowią się przed rozpoczęciem projektu i spróbują bardziej doprecyzować zamówienie. Jeśli jednak znasz klienta i wiesz, że jest to klient idealny, z którym świetnie się dogadujesz i wiesz czego chce, i nie wynikną z tego praktycznie żadne poprawki, możesz policzyć mniej.

4. Jaki jest termin realizacji zlecenia?

jak wycenić swoje usługi - czynniki4.png

Jeśli jest super krótki, możesz zdecydowanie policzyć więcej. Bo prawdopodobnie będziesz pracować w weekend bądź w nocy. Za ekspres powinno płacić się więcej. Koniec kropka.

5. Czy masz dokładny brief czy dostałeś wolną rękę?

jak wycenić swoje usługi - czynniki5.png

Na początku, kiedy masz wolną rękę, wydaje Ci się, że jest to sytuacja idealna. Wreszcie wyżyjesz się artystycznie i będziesz mógł pokazać to jaki jesteś kreatywny… Ale uwierz, wolna ręka świadczy tylko o tym, że klient nie wie czego chce. Co będzie sprowadzało się do wielu poprawek. Jeśli masz bardzo konkretny brief, wiesz co masz robić i to robisz – szybko.

6. Kim jest nasz klient?

jak wycenić swoje usługi - czynniki6.png

Czy damy taką samą cenę wielkiemu międzynarodowemu klientowi, a małemu jednoosobowemu? Czy damy taka samą cenę klientowi nowemu czy stałemu? Czy damy taka samą cenę klientowi, którego lubimy, a którego nie? No właśnie.

7. Czy będą chcieli wersję edytowalną projektu?

jak wycenić swoje usługi - czynniki7.png

Ucząc się na swoich błędach, gdzieś w połowie drogi, doszło do mnie, że wersjami edytowalnymi plików nie powinnam szastać na prawo i na lewo, jakby nie było nic warte. Jasne, można je dać klientowi, ale będzie to dodatkowa opłata. Dlaczego? Bo to kwintesencja twojej pracy i wysiłku nad danym projektem!

Oto kilka rad, jak wyceniać własną pracę:

1. Zawyż cenę

jak wycenić swoje usługi1.png

Jeśli wiesz, że klient będzie negocjować – podnieś cenę. I jeśli wiesz, że możesz. Albo jeśli chcesz potem ją obniżyć i zachęcić promocją. Wydaje się to nieuczciwym zagraniem, ale jest rozszerzeniem pierwszej zasady negocjacji – mierz wysoko!

2. Ustal cenę w widełkach

jak wycenić swoje usługi2.png

Jeśli masz za mało danych na wycenę podanie kwoty po prostu tego nie rób. Nawet jeśli jesteś w stanie to wycenić, czasem warto postawić widełki. Można się zdziwić, jak często projekt nie idzie zgodnie z założeniami.

3. Ustal dokładne szczegóły projektu

jak wycenić swoje usługi3.png

Ustal cenę jeszcze przed rozpoczęciem prac nad projektem. Wraz z dokładną listą zadań w cenie zlecenia, które masz wykonać. Wydaje się to oczywiste, ale czasem takie nie jest. Dlatego pamiętaj o tym, aby potem nie skuć się na kliencie, który będzie chciał jeszcze to i tamto w ramach tego projektu zrobić.

4. Ustal swój cennik

jak wycenić swoje usługi4.png

Nawet jeśli nie będziesz chciał go publicznie udostępniać – ułatwi Ci on życie. Przyspieszy i usprawni to Twoje wyceny. Oczywiście wszystko zależy od Ciebie i co jakiś czas powinieneś go aktualizować.

5. Ustal cennik, który składa się z modułów

jak wycenić swoje usługi5.png

Przykładowo.: layout – tyle i tyle, środki – tyle za stronę, okładka – tyle, plik edytowalny – tyle i tyle. Osobiście uważam, że taki system bardzo sprawdza się w moich wycenach.

6. Nie zaniżaj swojej ceny dla nowego klienta

jak wycenić swoje usługi6.png

– nie bądź desperatem! Są różne sposoby na zdobycie nowego klienta. Dając rabaty na lewo i prawo przyciągasz łowców okazji, którzy wszystko będą chcieli załatwić taniej.

7. Szanuj swój czas!

jak wycenić swoje usługi7.png

I wyceń go tak, abyś potem nie narzekał, że pracujesz za pół darmo.

 

Jeśli podobał Ci się ten post,

proszę wejdź na mojego Instagrama bądź Facebooka! Polecam Ci również inny post z tej kategorii:

8 rzeczy, które powinieneś zrobić jeszcze przed założeniem własnego biznesu

Poniżej znajdziesz listę wszystkich czynników i porad, które możesz przyczepić do swojej tablicy na Pintereście!

jak wycenić swoje usługi - czynniki zbiorcze.png

jak wycenić swoje usługi - porady zbiorcze.png

 

Reklamy