Ostatnio czytałam świetny artykuł o 15 sygnałach, które powinny skłonić nas do zrezygnowania ze współpracy z klientem. Sama mam również trochę doświadczeń w temacie, więc postanowiłam się do niego odnieść. To prawda – jest cała masa klientów, których trzeba „zwolnić” lub przynajmniej nauczyć profesjonalnej współpracy. Ku przestrodze grafikom i ich klientom, przed Wami: 15 powodów, dla których należy „zerwać” z klientem!

Wiele z nas, grafików freelancerów i również tych, którzy są samozatrudnieni, odczuwa ogromny strach w związku z możliwością straty klienta. Czasem desperacko trzymamy się rękami i nogami toksycznej relacji z kontrahentem. A jak to wygląda z drugiej strony? Nijak, ponieważ klient nie boi się o to, że nas „straci”. Prawdą jest jednak to, że powinni zacząć się bać. Niektóre relacje, czy to w życiu osobistym czy zawodowym, trzeba po prostu przerwać.

1. Termin: na wczoraj!

15 powodów przez które powinieneś zwolnić klienta1.png

Każdy chyba spotkał się z taką sytuacją. Do dziś jest dla mnie niezrozumiałe, dlaczego klient nie przychodzi do projektanta wcześniej z zamówieniem, niż dosłownie kilka godzin przed wysłaniem gotowego projektu do druku. Spotkałam się z takim „klientem” w mojej pierwszej pracy, gdzie dyrektor lub kierownicy przychodzili do mnie z prośbą o wykonanie wkładki reklamowej do gazety w ten sam dzień, w którym miała iść do druku. Tym bardziej irytowała mnie ta sytuacja, biorąc pod uwagę fakt, że wiedzieli, że ma być ona wykonana 2 tygodnie przede mną.

Szanujmy swój czas. Ucz swoich klientów, że jeśli projekt ma być wykonany dobrze, to potrzebujesz na to wystarczająco dużej ilości czasu. I to Ty powinieneś uzgodnić z klientem rozsądny czas realizacji. Pamiętajmy, że masz też inne zlecenia, które musisz wykonać. Jeśli klient nie płaci Ci więcej za ekspres, powinieneś go traktować na równi z innymi. Klient nie powinien oczekiwać od Ciebie tego, że rzucisz wszystko, aby zająć się w błyskawicznym tempie jego potrzebami.

2. Grafik dostępny 24/7

15 powodów przez które powinieneś zwolnić klienta2.png

Czy spotkałeś się z tym, aby klient dzwonił do Ciebie o 7 rano w niedzielę, bądź o 22:00 w piątek? Musisz być dostępny całodobowo? Na ważnych spotkaniach dzwoni 10 razy pod rząd, nie łapiąc aluzji, że być może nie możesz rozmawiać? Pomimo informacji o tym, że jesteś na urlopie – dzwoni prosząc o nałożenie drobnych poprawek, chociaż mógłby wysłać tą informację mailem? Nie możesz spać, nie możesz jeść, nie możesz skorzystać ze swojego czasu wolnego – bo ktoś Ci to zabiera.

3. Nieprzewidywalny

15 powodów przez które powinieneś zwolnić klienta3.png

Tak właściwie to nie wiesz czego ten klient chce, ponieważ sam tego nie wie. Jego instrukcje są niedostateczne i zagmatwane. Ciężko się pracuje z briefem, który praktycznie nie istnieje, bo wiemy tylko że mamy zrobić ulotkę czy logo. Do tego nie wiesz również, jak zareaguje na Twoje pomysły. Już parę razy dostałeś reprymendę za to, że nie domyśliłeś się o co chodzi? Od początku czujesz, że nie macie ze sobą dobrego kontaktu i mieć nie będziecie. Po prostu zrezygnuj ze współpracy z takim osobnikiem. Niech się domyśla dlaczego :p

4. Chce takie jak to

15 powodów przez które powinieneś zwolnić klienta4.png

Po prostu tego nie rób. Serio. Inspiracja, inspiracją, ale kopiowanie i tworzenie projektu takiego samego, jak klient znalazł na shutterstocku czy innym stocku, pintereście czy nie daj Boże! – u konkurencji to czyste zło!

5. Muszę to skonsultować z żoną, synem i sprzątaczką

15 powodów przez które powinieneś zwolnić klienta5.png

Klient, który nie ma własnego zdania ani wizji, jak wyglądać ma jego firma, chociażby w materiałach reklamowych… nie jest zbyt dobrym klientem. Na odpowiedź możesz czekać kilka dni, po czym powie Ci, że jego kuzyn z sąsiadem stwierdzili, że trzeba to zrobić zupełnie inaczej…

6. Efekt WOW

15 powodów przez które powinieneś zwolnić klienta6.png

Klient chce efektu WOW? Brakuje Twojemu projektowi TEGO CZEGOŚ (oczywiście bliżej nieokreślonego)? Może niech spróbuje określić co to jest i wtedy pogadamy.

7. Jakoś to będzie

15 powodów przez które powinieneś zwolnić klienta7.png

Po co ma odpowiadać na Twoje pytania o grupę docelową lub czego oczekuje od projektu? Te pytania, a przede wszystkim odpowiadanie na nie, są dla niego bez najmniejszego sensu. Szczerze, jak widzę osobę, która nie chce odpowiadać na podstawowe pytania odnośnie projektu czy jego własnej firmy – odpuszczam sobie dalszą pracę.

8. Przecież coś takiego można zrobić w Paincie!

15 powodów przez które powinieneś zwolnić klienta8.png

Ciągle twierdzi, że zrobienie logo to dwa kliknięcia, albo że można zrobić taki plakat w Paincie? Wiecznie nie docenia Twoich umiejętności? Choć dobrze wiesz, że Twoje długoletnie doświadczenie i umiejętności w posługiwaniu się Photoshopem są niesamowite… Zaczynasz w nie wątpić. Jeśli uważa, że zrobi to lepiej, to może powinien 😛

9. Nie mogę Ci teraz zapłacić, jadę do Kenii

15 powodów przez które powinieneś zwolnić klienta9.png

Jest naprawdę wiele powodów dla których nagle ktoś może Ci odmówić zapłaty (np. dlatego że jego firma plajtuje)… Ale kiedy w ogóle nawet nie stara się ukryć, że ma inne wydatki typu wyjazd do ciepłych krajów,a zapłatę dla Ciebie kompletnie olewa, bo możesz poczekać aż wróci to można się słusznie zdenerwować. Przy zamówieniu projektu, klient powinien wiedzieć czy jest w stanie zapłacić, zwłaszcza jeśli projekt ma być zrealizowany względnie szybko. Przed takimi sytuacjami pomoże wam umowa.

10. Wątpliwy profesjonalizm

15 powodów przez które powinieneś zwolnić klienta10.png

W sferze biznesowej powinniśmy być względem siebie uprzejmi i opanowani. To się nazywa profesjonalizm. Ale jeśli klient ochrzania Cię, jak swoje dziecko, które właśnie rozlało jogurt, coś jest zdecydowanie nie tak.

11. Never ending Story

15 powodów przez które powinieneś zwolnić klienta11.png

Świetnym przykładem jest firma, z którą przestałam współpracować po tym, kiedy otrzymałam zlecenie na wykonanie mailingu. Robiłam dla nich już wcześniej tego typu projekty, ale po długiej przerwie we współpracy, zapomniałam jacy mogą być… niezorganizowani. Projekt oczywiście na następny dzień. Po czym okazało się, że trzeba się z nim wstrzymać, ponieważ muszą jeszcze z 50 razy zmienić tekst, który miał się tam znaleźć. Tak więc z jedno-dniowego projektu stał się dwutygodniowym.

Kiedy już nie pamiętasz, jak miał wyglądać projekt na początku, trzeba się zastanowić nad ucieczką. Szkoda straconego czasu, ale bardziej szkoda czasu, który przezeń jeszcze stracisz. Sam widzisz, że jest to projekt, który nie ma końca. A klient zabiera Ci czas, który nie generuje zysków, w dodatku ma gdzieś dodatkowe opłaty za tak liczne poprawki. Powiedz dość.

12. Wampir energetyczny

15 powodów przez które powinieneś zwolnić klienta12.png

Są tacy klienci, tak trudni, że zaczynasz kwestionować wybraną przez siebie drogę i rozważać zmianę ścieżki kariery. Może po prostu porzuć nie zawód, a klienta.

13. Kumpel

15 powodów przez które powinieneś zwolnić klienta13.png

Jest albo Twoim kumplem, albo chce nim zostać. Kończy się to tym, że chce od Ciebie projektów za darmo, albo dużo taniej niż inny „zwykli” klienci. Niech ratuje nas profesjonalizm!

14. Licytator

15 powodów przez które powinieneś zwolnić klienta14.png

A ktoś tam zrobi mi to taniej. To niech zrobi. Masz swój cennik, trzymaj się go. Klientów nagradzamy rabatami, a nie dajemy je na starcie. Jeśli raz obniżysz cenę, będziesz to musiał już robić zawsze.

15. Zrobisz mi przysługę?

15 powodów przez które powinieneś zwolnić klienta15.png

Taką jedną malutką, drobna zmiana dosłownie. A potem następna, ale ta już ostatnia. I jeszcze jedna, ale ta na pewno jest już ostatnia… Nie, powiedz nie. To jest transakcja – za dodatkowe usługi się płaci.

A ty?

Czy spotkałeś jeszcze inne typy klientów, których warto „zwolnić”? Pisz w komentarzu!

WPADAJ NA INSTAGRAMA I FACEBOOKA, BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Zachęcam Cię również do przypinania na swojej tablicy na Pintereście poniższej listy wszystkich typów klientów, których lepiej „zwolnić”.

15 powodów przez które powinieneś zwolnić klienta - zbiorcze.png

Advertisements