Jak już wiele razy wspominałam na swoim blogu, podstawą do starania się o pracę na stanowisku grafika jest portfolio. Jeśli go nie macie, nawet z najciekawszym doświadczeniem i wykształceniem odpadniecie w przedbiegach. Jeśli zaś, szukasz swojej pierwszej pracy, stwórz portfolio na potrzeby rekrutacji. Tu nie chodzi o to, żeby udowodnić, że taki a taki klient z Tobą współpracował. Tu chodzi o to, aby udowodnić co potrafisz, jaki masz styl, itd. 

Co powinno znaleźć się w Twoim portfolio?

Na pewno jest to zależne od tego, czego od Ciebie będzie oczekiwał przyszły pracodawca. Osobiście uważam, że powinieneś spróbować, jak największej liczby możliwych sposobów projektowania, czy też przygotowania projektów na jak najbardziej zróżnicowane media. Możesz stworzyć cały branding dla wymyślonej firmy. Poczynając od stworzenia logo, księgi znaku, przez zaprojektowanie ulotki czy teczki, czy nawet strony www. Wszystko zależy od tego w czym chcesz się specjalizować. Są graficy, którzy tworzą tylko logo, albo tacy, którzy projektują tylko plakaty. Są tacy, którzy specjalizują się w projektowaniu materiałów do druku, tacy którzy zajmują się grafiką na potrzeby internetu.

Jeśli nie masz możliwości aby zrobić sesję zdjęciową zrealizowanym projektom, np. wizytówek, możesz posiłkować się mock-upami. Jest to świetny i prosty sposób na wizualizację swoich prac.

Czytaj: Jak powstaje logo – mój proces twórczy w 5 krokach

Gdzie zamieścić swoje portfolio?

Na początku swojej kariery zmagałam się z tym problemem. Wynikało to z małych możliwości, które dziś dają np. behance, czy adobe portfolio, gdzie ładnie i profesjonalnie można stworzyć swoje portfolio. Oprócz powyższych miejsc, pochwalcie się swoimi pracami również na digart, deviantart czy w mediach społecznościowych. Stwórzcie swój fanpage czy konto na instagramie poświęcone swoim zainteresowaniom. Można również przygotować swoje portfolio w formie pdf i wysyłać do potencjalnego pracodawcy w załączniku maila, ale osobiście nie polecam tego rozwiązania, ponieważ będzie to duży plik i może nie przejść przez skrzynkę odbiorczą pracodawcy. Oprócz tego, nie zapomnijcie, aby linki do tych stron umieścić w cv. 

Co zawrzeć w cv?

Napisałam na początku, że najważniejsze jest portfolio, a nie doświadczenie czy wykształcenie. I to prawda. Będąc w ostatnim czasie po drugiej stronie stołu na rozmowie kwalifikacyjnej, mogę to potwierdzić. Jednak jeśli masz jakiekolwiek doświadczenie, jest to dużym plusem. Pokazuje, że możesz wypracować te 8h bez problemu. Wykształcenie, jeśli jest kierunkowe, jest również plusem, aczkolwiek pamiętaj, że pracodawca, który zna się na rzeczy, dobrze wie jakie są realia akademickie. Rynek bardzo szybko się zmienia, zapotrzebowanie również. Niestety program na uczelniach nie zmienia się wiele i możliwości uczelni są ograniczone. Dobrze mieć kursy kierunkowe, często można znaleźć refundowane i darmowe, albo bardzo tanie.

Bardzo często spotykałam się w ostatnim czasie, że w CV umieszczane były niepotrzebne dane – dane wrażliwe. Czyli chociażby pełny adres zameldowania, czy zamieszkania. To ma sens, jeśli oczekujesz odpowiedzi listownej, ale jeśli kontaktujesz się z pracodawcą mailowo, to taka informacja może być dla Ciebie dyskredytująca. Możliwe, że mieszkasz daleko od miejsca pracy, na które aplikujesz. Choć jesteś gotów na przeprowadzkę, to pracodawca o tym nie wie i już widzi, że będziesz miał problemy z dojazdami.

Jakie dane, więc umieścić w swoim cv?

  • Imię i nazwisko,
  • numer telefonu,
  • adres mailowy,
  • link do portfolio,
  • ewentualnie do swoich – związanych ze stanowiskiem na które aplikujesz – kont społecznościowych. I tu mam na myśli np. LinkedIn, fanpage, instagram, behance.

Jeśli coś potrafisz, startujesz na stanowisko grafika, przygotuj swoje cv kreatywnie. Niech się wyróżnia, niech pokaże Twoje umiejętności. Nie rób tego w Wordzie, nie wysyłaj CV takiego jak każde inne. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić – zazwyczaj jest ono drukowane na czarno-białej drukarce i chyba chcesz, aby dobrze wyglądało również w tej wersji, prawda?

Czytaj: Kreatywne CV dla grafika – z czym to ugryźć?

Nie mając doświadczenia, na pierwszy plan wyciągnij swoje umiejętności: obsługa programów z pakietu Adobe czy Corel. Nawet darmowe programy też są mile widziane. Umiejętność przygotowania plików do druku również jest w cenie. Jeśli umiesz rysować – napisz o tym. Korzystasz z tabletu graficznego? Napisz o tym. Jeśli masz doświadczenie – napisz kilka słów co robiłeś na danym stanowisku. Zwłaszcza jeśli jest związane z posadą, na którą aplikujesz! Zaakcentuj stanowisko, a nie miejsce pracy.

Tak samo, jak w przypadku doświadczenia – zaakcentuj swój kierunek lub specjalizację studiów, a nie uczelnię. Napisz kilka słów, jakie kursy odbyłeś w ramach studiów, a które mogą przydać się na stanowisku, na które aplikujesz. Wpisz również kursy, które odbyłeś i krótko je opisz. W ten sposób możesz nadrobić małe doświadczenie w pracy w zawodzie.

Na początku CV podsumuj swoją kandydaturę. Napisz o swoich umiejętnościach, doświadczeniu, wykształceniu i swoich dobrych stronach.

To tyle na dzisiaj. W planie są kolejne części, o tym gdzie szukać pracy na stanowisku grafika oraz jak wygląda rozmowa kwalifikacyjna – jak się przygotować, jak się ubrać. Jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej w  tym temacie, macie swoje spostrzeżenia i uwagi – śmiało, piszcie w komentarzach.

_______

Następne części: Poradnik, jak szukać pracy jako grafik cz.2: gdzie szukać?Poradnik, jak szukać pracy jako grafik cz.3: rozmowa kwalifikacyjna

Advertisements